X
تبلیغات
تحقیق - تحقیق راهنمایی


تحقیق

فقط هم برای تحقیق نیست,مطالب دیگه هم پیدا میشه

پدافند


ادامـــه مطلب
تاريخ پنجشنبه 1391/08/18سـاعت 16:16 نويسنده حدیث| |

تهاجم فرهنگي


ادامـــه مطلب
تاريخ پنجشنبه 1391/08/18سـاعت 16:15 نويسنده حدیث| |

ابعاد جنگ نرم از منظر قرآن


ادامـــه مطلب
تاريخ پنجشنبه 1391/08/18سـاعت 15:52 نويسنده حدیث| |

چند روز پيش معلم آمادگي دفاعي سوم راهنماييمون كه معلم ديني هم هست يه CDداد دستم گفت اين مال اونموقعست!!!!من اصلا يادم نميومد براي آمادگي دفاعي هم تحقيق برده باشم!!!!

گفتم براتون بزارم شايد به دردتون خورد...

تاريخ پنجشنبه 1391/08/18سـاعت 15:51 نويسنده حدیث| |

كوه آتشفشان

آيا هوا حجم دارد؟

آيا در ظرف پر از آب ميتوان باز هم ماده ريخت؟

بررسي ويژگي هاي مخلوط همگن و ناهمگن.

كروماتو گرافي

كاتاليزگر

سوزاندن قند


ادامـــه مطلب
تاريخ سه شنبه 1391/06/14سـاعت 10:6 نويسنده حدیث| |

كرنومتر

اندازه گیری حجم جامدات با اشکال نامشخص

بستن مدار

مشاهده موج طولي و موج عرضي

دياپازون وايجاد موج صوتي و مشاهده آن در آب

بستن مدار به کمک آمپرمتر و ولت متر

عدسی

انواع قرقره ها

ارتباط فشار درمايعات با ارتفاع

همرفتي


ادامـــه مطلب
تاريخ سه شنبه 1391/06/14سـاعت 10:5 نويسنده حدیث| |

توی کتاب اول راهنمایی گفته درباره ی مارگزیدگی و راه های درمان آن اطلاعاتی جمع آوری کنید.ولی من نمیدونم چرا فقط درباره ی مارهای سمی وسم آنها تحقیق کرده بودم!
ادامـــه مطلب
تاريخ سه شنبه 1391/04/13سـاعت 20:15 نويسنده حدیث| |

اول راهنمایی که بودیم معلم ورزش مون گفته بود اگه میخواین نمره ی کامل بهتون بدم باید تحقیق بیارید!!!

موضوع:

ورزش،بسکتبال،سپک تاکرا

 


ادامـــه مطلب
تاريخ سه شنبه 1391/04/06سـاعت 16:55 نويسنده حدیث| |

دوم راهنمایی که بودیم معلم زیستمون برای عید بهمون تکلیف داد که جواب فکر کنید های کتاب رو بنویسم.من هم یه سری رو از این ور و اون ور پیدا کردم یه سری هم خودم نوشتم.

 

جواب "فكر كنيد"هاي فصل7و8بخش زمين شناسي و 12زيست شناسي


ادامـــه مطلب
تاريخ شنبه 1391/04/03سـاعت 9:45 نويسنده حدیث| |

اطلاعات جمع آوری کنید،صفحه41

- درباره ی چگونگی تشکیل بلورها در طبیعت وهمچنین درباره نام چند بلـورمهم وکاربرد هریک از آن ها اطلاعاتی جمع آوری کـنید.


ادامـــه مطلب
تاريخ شنبه 1391/04/03سـاعت 9:40 نويسنده حدیث| |

یادم نیست این تحقیق رو چرا برای معلم ادبیاتم برده بودم

"معرفی پل های استان گیلان"


ادامـــه مطلب
تاريخ پنجشنبه 1391/04/01سـاعت 9:58 نويسنده حدیث| |

این تحقیق رو برای کلاس پژوهشی انجام داده بودم.ولی اون موقع ازش چیز زیادی نفهمیدم.

موضوع:

"عددپی"


ادامـــه مطلب
تاريخ پنجشنبه 1391/04/01سـاعت 9:52 نويسنده حدیث| |

شيخ محمد خياباني و محمدتقي خان پسيان
ادامـــه مطلب
تاريخ پنجشنبه 1391/04/01سـاعت 9:47 نويسنده حدیث| |

سوم راهنمايي كه بودم معلم تاريخمون گفته بود كه يه نفر يه جدول درست كنه و نام تمام پادشاهان صفوي و مدت حكومت و كارهاي مهمي كه انجام دادند و... رو توي اين جدول بنويسه.و من اين كار رو قبول كردم.يادمه همون موقع كلي تحقيق كردم تا بتونم اين جدول رو كامل كنم ولي نميدونم چرا نگهشون نداشتم.اگر داشتم حتما براتون مي ذاشتم.
تاريخ پنجشنبه 1391/04/01سـاعت 9:46 نويسنده حدیث| |

 

شامل فصلهای ۲(کار با برق) و۳ (بهداشت)


ادامـــه مطلب
تاريخ جمعه 1388/10/25سـاعت 20:50 نويسنده حدیث| |

شامل فصلهاي:فلزات ، پوشاك ، باغباني

 


ادامـــه مطلب
تاريخ جمعه 1388/10/25سـاعت 20:38 نويسنده حدیث| |

موضوع:

تحليلي بر زندگي وآثارعبدالرحمن جامي

برای دیدن کل مقاله به "ادامه مطلب" مراجعه کنید.


ادامـــه مطلب
تاريخ سه شنبه 1388/10/08سـاعت 22:41 نويسنده حدیث| |

این تحقیق به صورت پاور پوینت بوده و عکس هم داشته.من دراینجا خلاصه دای از آن را آورده ام.

دستگاه حركتي

اسكلت

اسکلت بدن هر فرد از تعدادی استخوان درست شده است . این استخوان ها ساختار بدن را می سازند و باعث حرکتِ بدن می شوند و همچنین از اعضای داخلی بدن محافظت می کنند انسان بالغ ۲۰۶ استخوان دربدن دارد

 مهره داران اسكلتي از جنس استخوان و غضروف دارند.همه مهره دارن جمجمه و ستون مهره اي دارند كه اززنجيره اي از مهره ها ساخته شده است.بيشتر آنها چهار اندام نيز دارند:پا،دست،بال يا باله

استخوان

استخوان ها بافت زنده است.به همين علت است كه بعد از شكسته شدن ترميم مي شوند ودوباره رشد مي كنند.استخوان به سختي برخي از انواع فولاد است اما وزنش يك پنجم آن ست.به همين دليل استخوانها اسكلت محكم و سبكي مي سازند كه قسمتهاي نرم بدن به آن متصل است. استخوان از پروتئين محكمي به نام كلاژن و بلورهاي معدني بسيار ريزي كه حاوي كلسيم وفسفرند ساخته شده است.چنين تركيبي باعث استحكام استخوان مي شود.

انواع استخوانها

اسکلت بدن از تعداد زیادی استخوان تشکیل شده است که بعضی از آنها فرد و بعضی دیگر زوج هستند. استخوانها از نظر شکل و اندازه بسیار متفاوت می‌باشند ولی بطور کلی آنها را به 5 گروه اصلی می‌توان تقسیم‌بندی کرد.
.1 استخوانهای دراز : استخوان دراز ، از یک تنه تقریبا استوانه‌ای با یک قسمت پهن در دو انتها تشکیل شده‌اند. این گروه بیشتر استخوانهای اندامهای فوقانی و تحتانی را در بر می‌گیرد.
.2 استخوانهای کوتاه : از نظر شکل تفاوتهای زیادی باهم دارند ولی بطور کلی می‌توان آنها را به شکل مکعب در نظر گرفت. این گروه استخوانهای قسمت پروکسیال دست و پا را در بر می‌گیرند که به ترتیب استخوانهای کارپال و تارسال نامیده می‌شوند.
.3استخوانهای پهن : استخوانهای پهن در مقایسه با قطرشان سطح پهن دارند و شامل استخوانهای سقف جمجمه و دنده‌ها می‌باشند.
.4استخوانهای نامنظم : استخوانهای نامنظم در نظر شکل تفاوتهای زیادی باهم دارند و در هیچکدام از گروههای فوق قرار نمی‌گیرند و شامل استخوانهایی می‌شوند که ستون فقرات و بعضی از استخوانهای جمجمه را تشکیل می‌دهند.
.5استخوانهای سزامویید (کنجدی) : این استخوانهای در تاندونهای نزدیک مفاصل ظاهر می‌شوند مهمترین استخوان این گروه ، استخون کشکک می‌باشد.

ساختمان استخوان

استخوان بافتی است همبندی ، که از سخت‌ترین بافتهای بدن انسان بشمار می‌رود. استخوان از یک ماده بنیادی آلی که در نمکهای غیر آلی ذخیره شده‌اند تشکیل شده است. سختی استخوان به سبب وجود همین نمکهای غیر آلی است که تقریبا 60% وزن کل استخوان را تشکیل می‌دهند. این نمکها عمدتا شامل کلسیم ، فسفات و مقداری منیزیم و کربنات می‌باشند. خارج کردن نمکهای کلسیم از یک استخوان با قرار دادن استخوان در اسید معدن رقیق امکان پذیر است.
شکل استخوان پس از خارج کردن نمکهای کلسیم بهم نمی‌خورد ولی نرم می‌شود. به‌طوریکه مثلا یک استخوان دراز را آنقدر می‌توان خم کرد که دو انتهای آن به هم برسند. یک غشای همبندی به نام پریوستیوم periosteum سطح خارجی استخوانها را می‌پوشاند. این غشا در مفاصل حرکتی که با غضروف مفصلی پوشانده شده‌اند، وجود دارد. پریوستیوم محتوی یک شبکه عروق خونی است که از طریق آن ، عروق به داخل استخوان نفوذ می‌کنند. در برش عرضی ، دو گونه استخوان تشخیص داده می‌شود.

الف)استخوان متراكم

با چشم معمولی و غیر مسلح ، به صورت متراکم و بی شکل دیده می‌شود، و لایه خارجی استخوان را تشکیل می‌دهد. موقعی که استخوان متراکم زیر میکروسکوب مورد بررسی قرار می‌گیرد، واحدهایی با آرایش منظم مشاهده می‌شوند که سیستم هاورس نام دارد. سیستم هاورس از قسمتهای ریز تشکیل شده‌است.
1. یک حفره مرکزی (مجرای هاورس) که محتوی اعصاب و عروق است.
2. دوایر متحدالمرکز استخوانی (لاملا) که حفره مرکزی را احاطه کرده‌اند.
3. لاکونا به فضاهای بین لاملا که محتوی سلولهای استخوانی هستند گفته می‌شود.
4. کانالیکولها ، مجاری باریکی هستند که لاملا عبور کرده و به لاکوما وصل می‌شوند. از میان همین مجاری است که مواد غذایی بوسیله رگها به داخل مجرای هاورس پخش می‌شوند.

مابین سیستم‌های هاورس مجاور ، لاملاهای دیگر به نام لاملاهای میان بافتی وجود دارند. و دورتادور محل استخوان توسط لاملاهای دیگری به نام لاملاهای محیطی احاطه شده است. مجاری هاورس مجاور هم ، به وسیله مجاری عرضی باریکه (مجاری ولکمن Volkmann's canal) به یکدیگر متصل می‌شوند و از میان همین مجاری است که رگها از یک سیستم هاورس به سیستم دیگر راه می‌یابند. گرچه استخوان متراکم با چشم معمولی بی شکل به نظر می‌آید، ولی می‌توان فضاهایی را در آن مشاهده کرد که تفاوت عمده میان استخوان متراکم و اسفنجی در اندازه همین فضاهاست.

ب)استخوان اسفنجي

در رشته‌های استخوانی به نام ترابکولا که فضای ما بین آنها توسط چشم معمولی قابل روئیت است تشکیل شده است. مقدار هر یک از دو نوع استخوان فوق ، از استخوانی به استخوان دیگر و از قسمتی از استخوان به قسمتی دیگر فرق می‌کند. و بستگی به میزان قدرت مورد نیاز آن استخوان دارد. در تنه استخوان مداز ، یک لایه خارجی ضخیم از نوع استخوان متراکم وجود دارد. در صورتی که در یک استخوان نامنظم و یا کوتاه لایه متراکم استخوان نسبتا نازک است.
استخوان اسفنجی دارای لاملاهایی است که از نظر ساختمان شبیه به لاملاهای استخوان متراکم هستند با این تفاوت که فضاهای موجود در استخوان اسفنجی بزرگتر بوده و سیستم‌های هاورس فقط در ترابکولهای بزرگ دیده می‌شوند. استخوان اسفنجی مواد غذایی خود را از رگهای اطراف دریافت می‌کند.

مغز استخوان

تنه استخوان دراز ، دارای یک حفره مرکزی به نام موولا می‌باشد. این حفره با مغز استخوان ، که در میان ترابکولهای استخوان اسفنجی نیز دیده می‌شود، پرشده است. به هنگام تولد تمامی مغز استخوان سلولهای خونی را تولید می‌کنند که در آن مغز قرمز استخوان گفته می‌شود. با آغاز دوران بلوغ ، مغز قرمز فقط در استخوانهای جمجمه ، قرقره‌ها استخوانهای کتف ، ستون مهره‌ها ، دنده‌ها ، لگن و انتهای فوقانی بازو و رانها یافت می‌شود. در هر جایی که مغز قرمز توسط مغز زرد یا به عبارت دیگر چربی ، جایگزین شده باشد بافت خونساز کمی در آنجا وجود خواهد داشت.

مفصل

جاییکه را که دو استخوان به هم وصل می شوند را مفصل می گویند . مفصل ها یا متحرک هستند یا ثابت .
مفصل های ثابت در جای خود ثابت هستند و اصلاً حرکت نمی کنند . جمجمه تعدادی مفصل ثابت دارد ( که به آن بخیه می گویند ) و استخوان جمجمه سر افراد جوان را می بندند . یکی از این مفاصل مفصل جداره جمجمه است که بزرگترین مفصل جمجمه بشمار می آید و در پشت جمجمه در کناره های آن قرار دارد .
بعضی مفصل های متحرک به شما امکان دوچرخه سواری ، خوردن و بازی می دهند ؛ بعضی دیگر به شما کمک می کنند بچرخید ، خم شوید و قسمت های مختلف بدن را حرکت دهید . بعضی از مفاصل متحرک مثل آنهایی که در ستون فقرات هستند فقط کمی حرکت می کنند و بقیه حرکت زیادی دارند . به یکی از انواع مفصل ها که حرکت زیاد دارد مفصل لولایی گفته می شود . زانو و آرنج مفصل لولایی دارندکه به خم کردن دست و پا کمک می کند . این لولا ها مثل لولای درب اتاق است همانطور که لولا ی درب اتاق را هی باز می کند شما هم دست یا پاهایتان را در یک جهت می توانید خم کنید . مفصل های کوچک دیگری نیز در انگشتان دست و پا قرار دارند .
نوع مهم دیگری از مفصل های متحرک مفصل گوی و کاسه ای است . این مفصل ها در شانه و باسن قرار دارند . آنها از یک استخوان که انتهای آن گرد و درون استخوان دیگری شبیه فنجان جای گرفته است ساخته شده اند . مفصل های گوی و کاسه ای حرکت به چندجهت راممکن می سازند . اگر در جاییکه هستید فضای کافی دارید بازوهای خور را به همه جهات بچرخانید .
آیا تا به حال دیده اید کسی لولای درب را روغن کاری کند تا جیرجیر آن قطع یا روان تر شود ، خوب مفصل های بدن نیز مایع مخصوصی دارند که به آن مایع مفصلی (سینو ویال) می گویند و حرکت آنها را راحت می کند . استخوان ها در مفصل بوسیله رباط نگهداری می شوند که شبیه نخل های قوی و محکم هستند .

 منبع:سایت راسخون

تاريخ جمعه 1388/07/24سـاعت 9:1 نويسنده حدیث| |

                   منشاء ضرب المثل ها و فايده اشان

 مثل چيست ؟

 مثل ،‌سخن كوتاه و مشهوري است كه به قصه اي عبرت آميز يا گفتاري نكته آموز اشاره مي كند و جاي توضيح بيشتر را مي گيرد .

كلمه” مثل ” عربي است و كلمه فارسي آن “ متل ” است . وقتي مثل گفتن صورت بي ادبانه پيدا كند آن را متلك مي گويند . البته ضرب المثل يك تركيب عربي است به معناي مثل زدن .

در همه زبانهاي دنيا ضرب المثل فراوان است . بعضي از مثل ها در همه زبانها به هم شباهت دارند .

هر قدر تاريخ تمدن ملتي درازتر باشد بيشتر حادثه در آن پيدا شده و مثل هاي بيشتري در آن وجود دارد . و در زبان فارسي نيز ده ها هزار ضرب المثل وجود دارد

 مثل ها چند نوعند ؟

 ·         عبارت مثل گاهي كوتاه است و در دو يا سه كلمه خلاصه مي شود مانند (فيل و فنجان ) كه مي فهماند دو چيز از جهت كوچكي وبزرگي با هم تناسب ندارند . اين مثل در اصل داراي 5 كلمه بوده ( آب دادن فيل با فنجان ) ولي معمولا با همان دو كلمه به اصل مثل اشاره ميكند .

·         عبارت مثل گاهي دراز است مانند ( آفتابه و لولهنگ هر دو يك كار را مي كنند ولي ارزش آنها وقت گرو گذاشتن معلوم مي شود ) چون لولهنگ از سفال ساخته شده ارزشش از آفتابه كه از مس است كمتر است .

·         مثل گاه يك عبارت ساده است و گاه يك خط شعر

( شتر در خواب بيند پنبه دانه         گهي لپ اپ خورد گه دانه دانه )

 مثل ها از كجا مي آيند ؟

 ·         بعضي از مثلها حاصل پندهاي دانايان يا پيشوايان مذهبي يا تجربه هاي زندگي مردم است . اينگونه مثل ها را حكمت مي نامند .

·         بعضي گفتار اشخاص نامدار تاريخي يا عادي بوده كه در موقع خاصي خيلي بجا و مناسب بوده و از بس به ذوق ديگران خوش آمده مشهور شده است .

·         بسياري از مثل ها نتيجه داستاني است ، خواه حقيقي يا افسانه اي باشد . در حالي كه مردم از داستان اصلي آن ممكنست بي خبر باشند و يا  ممكنست در هر شهري به صورتي نقل شود .

·         بعضي از مثلها از يك قطعه شعر معروف گرفته شده است مانند، ( از ماست كه بر ماست )كه از شعر معروف ناصر خسرو گرفته شده است .

مثل هاي منظوم گاه ساخته و پرداخته شاعر است و گاهي از مثل هاي ساده گرفته شده و در شعر زيبا و مناسبي جا افتاده و جانشين مثل قديمتر شده است

 مثل چه فايده دارد ؟

 ·         دانشمندان تاريخ و جامعه شناس در بررسي روحيات و اخلاق گذشتگان از مثل هاي جاري هر محلي استفاده مي كنند .

·         دانستن مثل ها گفتن و نوشتن را آسان مي كند . چون اين جمله ها كوتاه و زيباست و بر دل مينشيند و گفتگوي دراز را كوتاه مي كند و اگر در جاي خود استفاده شود اثر حرف بيشتر مي شود .

توجه : درست به كار بردن مثل هم خودش يك هنر است . اگر در جاي نامناسب گفته شود و يا با موضوعي كه در ميان است مطابق نباشد ممكنست صورت متلك به خود گيرد .

و حالا داستان یک مثل:

آش نخورده و دهن سوخته

در زمان‌هاي‌ دور، مردي در بازارچه شهر حجره اي داشت و پارچه مي فروخت . شاگرد او پسر خوب و مودبي بود وليكن كمي خجالتي بود.

مرد تاجر همسري كدبانو داشت كه دستپخت خوبي داشت و آش هاي خوشمزه او دهان هر كسي را  آب مي انداخت.

روزي مرد بيمار شد و نتوانست به دكانش برود. شاگرد در دكان را باز كرده بود و جلوي آنرا آب و جاروب كرده بود ولي هر چه منتظر ماند از تاجر خبري نشد.

قبل از ظهر به او خبر رسيد كه حال تاجر خوب نيست و بايد دنبال دكتر برود.

. پسرك در دكان را بست و دنبال دكتر رفت . دكتر به منزل تاجر رفت و او را معاينه كرد و برايش دارو نوشت 

پسر بيرون رفت و دارو را خريد وقتي به خانه برگشت ، ديگر ظهر شده بود. پسرك خواست دارو را بدهد و برود ، ولي همسر تاجر خيلي اصرار كرد و او را براي ناهار به خانه آورد

 همسر تاجر براي ناهار آش پخته بود سفره را انداختند و كاسه هاي آش را گذاشتند . تاجر براي شستن دستهايش به حياط رفت و همسرش به آشپزخانه برگشت تا قاشق ها را بياورد

پسرك خيلي خجالت مي كشيد و فكر كرد تا بهانه اي بياورد و ناهار را آنجا نخورد . فكر كرد بهتر است بگويد دندانش درد مي كند. دستش را روي دهانش گذاشتش.

تاجر به اتاق برگشت و ديد پسرك دستش را جلوي دهانش گذاشته به او گفت : دهانت سوخت؟ حالا چرا اينقدر عجله كردي ، صبر مي كردي تا آش سرد شود آن وقت مي خوردي ؟

زن تاجر كه با قاشق ها از راه رسيده بود به تاجر گفت : اين چه حرفي است كه مي زني ؟ آش نخورده و دهان سوخته ؟ من كه تازه قاشق ها را آوردم.

تاجر تازه متوجه شد كه چه اشتباهي كرده است  

   از آن‌ پس، وقتي‌ كسي‌ را متهم به گناهي كنند ولي آن فرد گناهي نكرده باشد  ، گفته‌ مي‌شود :‌ آش نخورده و دهان سوخته

منبع: www.koodakan.org

تاريخ سه شنبه 1388/02/15سـاعت 20:32 نويسنده حدیث| |

  زندگي نامه دكترمحمد معين

    

      دكتر محمد معين پدر فرهنگ فارسي درروزنهم ارديبهشت ماه سال 1297هجري شمسي در محله زرجوب شهررشت به دنيا آمد.شش ساله بود كه نخست مادرش طلعت وشش روز بعد پدرش ابوالقاسم راازدست دادوتحت سرپرستي پدر بزرگش محمدتقي العماء كه از روحانيون مورداحترام زادگاهش بود قرارگرفت.

     13 ساله بودكه پدربزرگش رانيزازدست دادوتنهايي پرمشقت وغمباراوهمچنان ادامه يافت.تحصيلات ابتدايي ومتوسطه رادرمدرسه شماره يك رشت به پايان رساند.سپس براي ادامه تحصيل به تهران رفت.دوره دوم متوسطه رادردارالفنون تهران گذراند.دردوران تحصيل هميشه شاگردي برجسته وممتازبه شمارمي رفت زيراعلاوه براستعدادي كه درادبيات فارسي داشت درعربي نيزداراي معلومات واطلاعاتي بودكه حتي معلمين واستادانش رابه حيرت مي انداخت.درسال1313در16سالگي ليسانس ادبيات فارسي وفلسفه وعلوم تربيتي راازدانشگاه تهران گرفت ودرسال1314پس ازفراغت ازتحصيل وانجام خدمت نظام به رياست دانشسراي مقدماتي اهواز منصوب شد.سپس رياست دانشسراهاي وزارت فرهنگ رابه عهده گرفت ودرهمين زمان توانست دوره روانشناسي عملي ، خط شناسي ، قيافه شناسي و مغزشناسي رابه صورت مكاتبه اي درآموزشگاه روانشناسي بروكسل بلژيك بگذراندوتصديق نامه آن دوره راكسب كند.درسال1321درسن24سالگي   با نوشتن رساله((مزد يسناوتاثيرآن درادبيات فارسي))اولين كسي بودكه درايران به اخذدكتراي ادبيات فارسي نايل شد.درهمين سال با بانو مهين اميرجاهددختراميرجاهدازدواج كردكه ثمره اين ازدواج 5فرزندمي باشد. بعدازاخذ دكتري به عنوان استاد ادبيات در دانشكده ادبيات دانشگاه تهران واستاد در دانشسراي عالي مشغول تدريس وتحقيق شد. در سال 1324 طبق تصويب شوراي ملي وتوصيه علامه قزويني همكاري با علامه دهخدا رادر تنظيم لغت نامه شروع كرد و معاون او در كار لغت نامه بود وپس از وي رياست سازمان لغت نامه را به عهده گرفت وبا كمال دقت در انتشار اين اثر كوشيد.

     دكتر محمد معين به زبانهاي اوستا يي ، فارسي باستان ،پهلوي ، عربي ، فرانسوي ، انگليسي ، آلماني ، لاتين وسا نسكريت آشنايي داشت ودر طي مسافرت هاي متعدد از موسسات فرهنگ نويسي كشور هاي ديگر ديدار كرد واز نزديك به روش كار آنان آشنا شد ودر ملاقات با نويسندگان ،شاعران ،منتقدان و هنرمندان رشته هاي مختلف استفاده ها برد ويادداشتها برداشت ومدتي نيز در موزه هاي كشور هاي مختلف به مطالعه وتهيه يادداشت پرداخت و پس از تهيه ي مواد  اوليه كه بيش از نيمي از عمر پر بركتش را صرف تحقيق و تنبع در لغت فارسي كرده بود به تدوين فرهنگ فارسي كنوني به نام فرهنگ فارسي معين معروف است همت گماشت.نزديك به يك سوم جلد آخر آن رو به اتمام بود كه مصادف با بيماري او شد كه ادامه ي آن به همت دوست و همكارش دكتر سيد جعفرشهيدي به پايان رسيد.

    چند اثر ديگر دكتر معين عبارتند از:

1- تاليفات: ستاره ي ناهيد يا داستان خرداد و امرداد- يوشت فريان مرزبان نامه( به زبان فارسي و روسي ) – برگزيده ي نثر فارسي ( دوره ي سامانيان و آل بويه)- مفرد و جمع

2- تصحيحات: جامع الحكمتين ناصر خسرو( همراه هانري كربن ) – دانشنا مه علايي ابن سينا( همراه سيد محمد مشكوه ) – مجموعه اشعار دهخدا

3- ترجمه ها: كتيبه هاي پهلوي تاليف و .ب هنينگ( از انگليسي ) – خسرو كواتان و ريدك وي ( از پهلوي )

 

4- نشان ها و افتخارات اهدايي به دكتر معين: نشان درجه دوم علمي در سال 1316- نشان درجه دوم علمي در سال 1321- نشان درجه دوم سپاس در سال1327- نشان لژيون دونور- دريافت جايزه Tambourدر سال1322- دريافت نشان ( هنر و ادبيات ) از دولت فرانسه در سال 1340- دريافت نشان Order des palmes  Academiques از ژنرال دو گل رييس جمهور فرانسه

   سرانجام در نهم آذر ماه1345 در حالي كه موافقت خود را با پذيرفتن پايان نامه تحصيلي يكي از دانشجويان اعلام مي كرد دچار سكته مغزي شد و پس از پنج سال حالت اغماء در روز 13 تير ماه 1350 در بيمارستان فيروزگر تهران  به سان يك شهيد چشم از جهان فرو بست وپيكر او در شهر لا هيجان به خاك سپرده شد.

               

          

 

           تا زبان فارسي زنده است دكتر معين نيز زنده است.

تاريخ سه شنبه 1388/02/15سـاعت 20:27 نويسنده حدیث| |

اين تحقيق به صورت پاورپوينت بوده و عكس هم داشته است ولي من خلاصه اي از آن را دراين جا گذاشته ام.

دستگاه گوارش

•         غذايي كه مي خوريم،طي فرايندهاي مكانيكي و شيميايي كه دردستگاه گوارش انجام مي گيرد،تجزيه مي شود.مثلا دردهان غذا به وسيله دندان ها تكه تكه وخردو له شده وبه قطعات كوچكتري تقسيم مي گردد.در معده وروده ها ذرات غذا توسط آنزيم ها، بيشتر گوارش مي يابند.درروده باريك،اسيد هاي آمينه قندهاي ساده ومولكولهاي كوچك ديگري كه توسط آنزيم هاي گوارشي به وجود آمده اند،جذب جريان خون مي شوند تا در سراسر بدن توضيع گردد.

دهان

غذا در دهان گوارش مكانيكي پيدا مي كندوتكه تكه وخرد مي شود.البته در دهان گوارش شيميايي نيزبه مقدار كمي انجام مي گيرد.آرواره ها ودندان ها گوارش مكانيكي غذا را انجام مي دهند.دندان هاي تيز جلويي غذا را مي برند وپاره مي كنند  ودندان هاي آسياي عقبي آن را آسياب مي كنند وبه صورت توده اي خمير در مي آورند.

مري

ديواره هاي مري از ماهيچه هاي طولي وحلقوي ساخته شده است.انقباضات غير ارادي اين ماهيچه هاغذارا به سمت معده مي راند.ماهيچه هاي مري دربالاي لقمه ي بلعيده شده،منقبض مي شوند وآن رابه طرف پايين فشار مي دهند. انقباض غيرارادي ماهيچه ها راحركات كرمي شكل ناميده اند.

 معده

معده درسمت چپ شكم قرار دارد.مقداري ازآن درون قفسه ي سينه قرار مي گيردوتوسط آن محافظت مي شود.غذاازمري به درون معده راه مي يابد. معمولادهانه معده به دليل انقباض ماهيچه هاي آن بسته نگه داشته مي شود،هنگامي كه غذا به انتهاي مري مي رسد،دهانه معده باز مي شود واجازه ورود غذا رامي دهد.اين امر سبب جلو گيري ازورود اسيد وبازگشت غذاي درون معده به مري مي شود.

مقدار كمي ازغذا توسط آنزيم هادر معده گوارش مي يابد.نقش معده به طور كلي آماده ساختن بيشترغذاهابراي واكنش هاي آنزيمي است كه درروده ي باريك انجام مي شود.البته  درمعده نيز اعمالي برروي غذاها انجام مي شود;مثلا پروتئين ها تحت تاثيراسيد معده دناتوره مي شوند(تغييرشكل طبيعي پروتئين) يا ليپيدها به طور جزيي به كمك آنزيمي گوارش مي يابند.

روده باريك

روده ي باريك يك لوله ي پيچ خورده حدود6متراست كه درون شكم قرار دارد.آنزيم ها ي گوارشي مولكول هاي بزرگ مواد غذايي را درون روده ي باريك به مولكول هاي كوچك وقابل جذب تبديل مي كنند.

كبد

كبد بزرگترين اندام بدن است است و شيره هاي گوارشي را مي سازد.كبد اعمال اساسي بسيار مهمي را در بدن به عهده دارد،كه در تنظيم اعمال حياتي بسيار مؤثرند.كبد در طرف راست بدن وبالاي شكم قرار  دارد وتوسط آن محافظت مي شود.كبد انبار اصلي گلوكزوچربي دربدن است وباذخيره كردن گلوكر وچربي وباآزاد ساختن آنها به هنگام نياز،به تنظيم ذخيره مولكولهاي انرژي درسلولهاي بدن كمك مي كند اين اندام همچنين پروتئين هاي مهمي از جمله پروتئيني راكه درانعقادخون شركت دارد،توليد مي كند.

كبد همچنين آهن وبرخي از ويتامين هاراذخيره ميكندوهنگام احتياج مجددا آنهاراآزاد مي سازد.همچنين دربي اثر ساختن مواد سمي مثل نيكوتين والكل نقش بسيار مهمي دارد ونيز داراي نقش مهمي درگوارش چربي ها است.

پانكراس(لوزالمعده)

پانكراس در حفره ي شكمي زير معده دراولين بخش خميده روده باريك يعني دوازدهه قراردارد ودر بدن دو كار انجام عمده مي دهد:آنزيم هايي راكه براي گوارش مواد غذايي درروده باريك لازم است،ترشح مي كند وهمچنين هورموني ترشح مي كند كه تنظيم قند خون را انجام مي دهد.

روده بزگ

موادغذايي گوارش نيافته ازروده باريك واردروده بزرگ ميشوند.

روده بزرگ درحدود 5/1متر طول دارد ومخلوطي از آب،مواد غذايي گوارش نيافته شامل چربيها،پروتئينهاوهيدراتهاي كربن رااز روده كوچك دريافت مي كند.روده بزرگ ويتامينهاي توليدشده توسط باكتريهاي روده بزرگ،يون هاي سديم، پتاسيم و90درصد آب مدفوع را جذب مي كند.

منبع: كتاب تغذيه وگوارش(سري كتابهاي دانش پايه)

 

 

تاريخ پنجشنبه 1387/12/15سـاعت 19:49 نويسنده حدیث| |

این تحقیق به صورت پاورپوينت بوده و عكس هم داشته ولي قسمتي از آن را در اين جا گذاشته ام

جانوران

•         دست کم یک میلیون گونه متفاوت از جانوران وجود دارد وهر روز تعداد بیشتری از آنها کشف می شود. بیشتر جانوران،مانندعروس های دریایی،کرم ها یا حشرات،ستون مهره ندارند وبیشتر آنها جثه کوچکی دارند.بیش از 99%آنهااز انسان کوچک ترند.

تفاوت گیاهان وجانوران

•         جانوران موجودات زنده ای هستند که باخوردن موجودات زنده ی دیگرتغذیه می کنند.گیاهان هم موجودات زنده اند اما نیازی به غذا خوردن ندارند.آنها می توانند با استفاده از انرژی خورشید،آب،دی اکسید کربن ومواد معدنی خاک برای خود غذاسازی کنند. جانوران نیز باید تنفس کنند وازهوایاآب اکسیژن بگیرند. گیاهان وجانوران تفاوتهای بسیاردیگری دارند،از جمله تفاوتها در یاخته هاودر طرزحرکت آنهاست ،اما مهم ترین فرق گیاهان وجانوران در روش تهیه غذاست.

غذای جانوران

•         جانوران تقریباهمه جاهستند،آنها چیزهای بسیاری میخورند. بعضی ،ازگیاهان تغذیه می کنند،این جانوران راگیاهخوارمی نامند. برخی از گوشت جانوران دیگرتغذیه می کنند،این جانوران را گوشتخوارمی نامند.تنها عده کمی از آنها هم گیاه وهم جانور میخورند،آنها راهمه چیز خوار می نامند.برخی جانوران، گیاهان و جانوران مرده رامی خورند،به آنها مردارخوارمی گویند.برخی  ازآنها که انگل نامیده می شوند،در بدن جانوران زنده دیگر زندگی می کنند.                                                   

تقارن شعاعی

•         جانوران شکل های بسیار گوناگونی دارند.تعداد کمی از آنها مانند شقایق های دریایی یا ستاره های دریایی سریا دم یا پهلو ندارند.اگرآنها را دو نیمه کنید،هردونیمه ازبالا همیشه کمابیش یکسان به نظر میرسند.این حالت را تقارن شعاعی می گوییم.این جانوران از تمام جهات غذا به دست می آورند.

تقارن جانبی

•         بدن بیشترجانوران تقارن جانبی دارد.به این معنی که پهلوی چپ وپهلوی راست و سر و دم دارند. سرحاوی مغزواندام های حسی اصلی است.جانورانی که تقارن جانبی دارند معمولا از جانورانی که تقارن شعاعی دارند پرتحرکترند.   

پای جانوران

•         پای هر جانور،اغلب سرنخی از شیوه زندگی آن به دست می دهد . جانوران پا بلند معمولا دونده های چالاکی هستند. جانوران پاکوتاه اغلب آهسته حرکت می کنند.

عمر جانوران

•           عمر بیشتر جانوران کوتاه است.برخی از جانوران بی مهره فقط چند ماه زندگی می کنند. انواع کمی از جانوران چندین سال زندگی می کنند ،اما سن لا ک پشت یا تمساح خیلی بزرگ پیرممکن است به 200سال هم برسد. 

سلسله جانوران

•         سلسله جانوران را می توان به گرو ه هایی از جانوران خویشاوند هم تقسیم کرد.هر گروه را یک شاخه می نامند.گروه های بعداز شاخه عبارتند از:رده،راسته،تیره،جنس،گونه.

 

جانوران مهره دار

 •         طناب داران زیر شاخه مهره داران اند.

•         مهره داران جانورانی هستندکه ستون مهره دارند.ستون مهره هاوسایر استخوان های اسکلت از بدن محافظت می کنند.دنده هاوجمجمه نیز از بدن محافظت می کنند.

•         تعداد انواع بی مهرگان از مهره داران بسیار بیشتر است،اما تقریبا همه مهره داران از بی مهرگان بزرگتر و پیچیده ترند.مهره داران پنج رده بزرگ دارند.                                                                                                                                           

•         ماهی ها:خونسردند ودرآب زندگی می کنند. دربیشتر موارد ماهی ماده تعداد بسیاری تخم می گذارد که از آنها مواظبت نمی کنند.

•         دوزیستان:خونسردند.ابتدا درآب وپس از بلوغ درخشکی زندگی میکنند.آنهاپوستی نرم ومرطوب دارند.

•         خزندگان:خونسردند.بیشتر آنهادرخشکی وبعضی درآب زندگی میکنند.جانور ماده تخم های پوسته دار میگذارد وپس از بیرون آمدن ازتخم به جانور بالغ کوچکی شباهت دارند.

•         پرندگان:خونگرم اند.پرندگان تخم می گذارند وبچه خودرا گرم نگه می دارند وازآنها مواظبت میکنند.

•         پستانداران:خونگرم اند،ازاین رومی توانند حتی در مناطق سردسیرجهان فعال باشند.

جانوران بی مهره

•         بیشتر جانوران موجود در جهان بی مهره اند ودر آب زندگی میکنند. شناوری در آب سبب کاهش وزن آنان میشود تا بتوانند وزن خود را تحمل کنند.

منبع:دانشنامه كودكان ونوجوانان آكسفورد

 

تاريخ پنجشنبه 1387/12/15سـاعت 19:40 نويسنده حدیث| |

قنات

ایرانیان باستان در چندین هزار سال قبل دست به ابتکار جدیدی زده که آن را قنات یا کهریز نام گذارده‌اند. با این اختراع که در نوع خود در جهان تاکنون بی‌نظیر است، می‌توان مقدار قابل توجهی از آبهای زیرزمینی را جمع آوری کرد و به سطح زمین رساند، که همانند چشمه‌های طبیعی ، آب آن در تمام طول سال بدون هیچ کمکی از درون زمین به سطح آن جاری گردد.

تاریخچه قنات
قنات که توسط مقنیان ایرانی اختراع شده ، هزاران سال قدمت دارد. قدمت بسیاری لازم قناتهای ایران ، از پنج یا شش هزار سال متجاوز است و عمری برابر با تاریخ کهن ایران دارد. با وجود این که چندبن هزار سال از اختراع آن می‌گذرد، مع هذا هنوز هم این روش استفاده از آب ، در قسمت مهمی از روستاها و مناطق مسکونی و کشاورزی و دامداری کشور معمول و متداول است و حتی یکی از ارکان اصلی کشت و زرع در نواحی خشک را تشکیل می‌دهد. این اختراع که امروزه شهرت جهانی پیدا کرده ، بعدها از ایران به بسیاری از کشورهای جهان انتقال یافته و مورد استفاده مردم در دیگر نقاط دنیا قرار گرفته است. چگونگی ابداع قنات
گوبلو معتقد است که قنات، ابتدا یک فن آبیاری نبوده، بلکه به طور کامل از تکنیک معدن نشأت گرفته و منظور از احداث آن جمع‌آوری آبهای زیرزمینی مزاحم (زه آبها) به هنگام حفر معادن بوده است.... تردیدی نیست که در گستره فرهنگی ایران، از معادن «مس» و احتمالاً «رویِ» موجود در کوههای زاگرس، در جریان هزاره دوم قبل از میلاد مسیح بهره‌برداری شده است.
ساختمان و مشخصات قنات
قنات ، تشکیل شده از یک دهانه یا هرنج که روباز است و یک مجرای تونل مانند زیرزمینی و چندین چاه عمودی که مجرا یا کوره زیر زمینی را در فواصل مشخص با سطح زمین مرتبط می‌سازد. چاهها که به آنها در موقع حفر ، میله هم گفته می‌شود، علاوه بر مجاری انتقال مواد حفاری شده به خارج ، عمل تهویه کانال زیرزمینی را نیز انجام می‌دهد و راه ارتباطی برای لای‌روبی ، تعمیر و بازدید از داخل قنات نیز به شمار می‌رود.
آغاز قنات ، همان دهانه قنات است که مظهر قنات نامیده می‌شود.
 مظهر قنات جایی است که آب از دل قنات بیرون می‌آید و ظاهر می شود و می‌تواند برای آبیاری و دیگر مصارف مورد استفاده قرار بگیرد. قسمت انتهایی قنات ، پیشکار قنات نامیده می‌شود که در آخرین قسمت آن ، مادر چاه قنات قرار گرفته است. قسمتهایی از قنات که با حفر آنها هنوز آب بیرون نمی‌آید "خشکه کار" و قسمتی که آبدار است (قسمت انتهایی) قسمت "آبده قنات" نامیده می‌شود.
حفر قنات
حفر قنات معمولا از مظهر ان که همان سطح زمین است و خشک می‌باشد، شروع و به مناطق آبده مادر چاه ، ختم می‌شود. بنابراین ، اول دهانه قنات یا هرنج که خشک است و بعد اولین چاهها یا میله‌ها که اینها هم خشک است و آب ندارد و به اصطلاح قسمت خشک کار قنات نامیده می‌شود، حفر می‌شود. بعد کار به طرف قسمت بالا دست که همان قسمتهای آبده و بیشتر آبده زمین باشد، ادامه پیدا می‌کند. طول و عمق قنات
طول یک رشته قنات که در میزان آبدهی آن نیز موثر است، نسبت به شرایط طبیعی میزان متفاوت است. این شرایط بستگی به شیب زمین وعمیق ما در چاه دارد. از طرف دیگر هرچه سطح آب زیرزمینی پایینتر باشد، عمق مادر چاه بیشتر می‌شود. طویلترین قناتی که تاکنون در ایران حفر شده ، در حوالی گناباد از توابع خراسان است که 70 کیلومتر طول آن است و عمیقترین مادر چاه قناتهای ایران به روایتی 400 متر و به روایت دیگر 350 متر عمق دارد و آن مربوط به قنات "قصبه" گناباد است. مهمترین عاملی که طول قنات را مشخص می‌کند، شیب زمین می‌باشد. هرچه شیب زمین کمتر باشد طول قنات بیشتر و هرچه شیب بیشتر باشد طول قنات کمتر خواهد بود.
محاسن و مزایای قنات
 سیستم استخراج در قنات طوری است که آب بدون کمک و صرف هزینه فقط با استفاده از نیروی ثقل از زمین خارج می‌گردد. با توجه به چاهها و قناتهای موجود ، آب قنات در مقابل آبی که از چاه استخراج می‌شود، ارزانتر تمام می‌شود. آب قنات دائمی است و در مواقع اضطراری کشت و احتیاج زراعت در مواقع حساس به آب ، قطع نمی‌شود. منابع آب زیر زمینی توسط قنات دیر تمام می‌شود و استفاده طولانی دارد، هر چند بطور دائم چه مصرف شود و چه شود، خارج می‌گردد. قنات دارای مزایای بسیاری زیادی است که در اینجا فقط به تعداد محدود از آنها اشاره شد.
معایب قنات
در زمینهای هموار و نواحی که آب زیرزمینی شیب کافی ندارد و نیز زمینهای خیلی سست و ماسه‌ای امکان حفر قنات نیست. آب قنات ، بطور دائم جریان دارد و قابل کنترل نیست. روی این اصل ، مدام باعث تخلیه آب زیرزمینی می‌شود. در فصولی که به آب احتیاج نیست و یا احتیاج به آن خیلی کم است، امکان جلوگیری از جریان و یا کنترل آن وجود ندارد.
قنات به خاطر این که در سفره‌های آب زیرزمینی کم عمق استفاده می‌شود و این منابع هم غنی نیست و دارای نوسان زیاد است، لذا قنات نسبت به تغییرات سطح آب زیر زمینی خیلی حساسیت دارد. در فصول گرم که گیاه به آب بیشتری نیاز دارد و نیز در فصول و سالهای خشک ، آب قنات کم می‌شود. قنات نسبت به چاه در مقابل سیل و زلزله و امثال اینها آسیب پذیر است و خرابی در قناتها بعضی مواقع طوری است که احیا مجدد آنها یا ممکن نمی‌باشد و یا از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست.
منبع:شبکه ملّی مدارس ایران رشد

 

تاريخ پنجشنبه 1387/12/15سـاعت 19:33 نويسنده حدیث| |

سونار(فاصله يابي در دريا)

در هواپيما،براي تعيين محل دقيق هواپيما ارتفاعش را ز زمين وجهت حركتش رااز رادارمشخص مي كنند.در كشتيراني،براي تعيين محل زير دريايي هاوفاصله وسرعت آنها،سونار به كار مي رود.رادارها وسونارها براساس پديده بازتابش موج،ساخته شده اند.

در سونارها،امواج فراصوتي رابه صورت ناپيوسته درامتدادمعيني فرستاده مي شود.چنانچه مانعي در مسيرامواج باشد،بازتابش مي شوندوبه وسيله گيرنده هاوآشكارسازهادريافت مي گردنند.زمان بين انتشار موج ودريافت بازتابش آن راباساعتهاي دقيق اندازه مي گيرند وچون سرعت موج در محيط مشخص است،فاصله اي كه موج دراين مدت پيموده،محاسبه ميشود وازروي آن فاصله تامانع را معلوم ميكنند.

بخش اصلي هرسونار،مولد وگيرنده ي موج آن است.مولد،امواج فراصوتي را توليدوآنهارادرمحيط منتشر مي كند.اين امواج،پس ازبرخورد به مانع بازتابش شده وبه گيرنده مي رسند.گيرنده داراي يك صفحه تصوير است كه مكان مانع روي آن مشخص مي شود.سوناررامي تواننددر يك ايستگاه ثابت يابرروي يك دستگاه متحرك مانند هلي كوپتر يا كشتي قرار دهند.

سونارهارابراي تعيين عمق دريا(ژرفاسنجي)وفاصله ي كشتي هاو زيردريايي ها،وجود صخره هاوحتي محل تجمع ماهي ها به كار مي برند. بسامد امواجي كه درسونارهابه كار مي روند،حدود40،000 هرتزبودكه با ابزارهاي جديد،امواج با بسامد بسيار بيشتر تا10به توان هرتز8نيزبه كار ميرود.

منبع: سري كتابهاي دانش پايه "موج وصوت"

تاريخ سه شنبه 1387/12/06سـاعت 17:45 نويسنده حدیث| |

مواد منفجره

انفجار, يعني آزاد شدن مقدار زيادي گاز با سرعت و فشار بالا.

مواد منفجره موادی هستند که از نظر شيميايي ناپايدار هستند و در صورت آغاز فرايند انفجار، با سرعت زيادی منبسط می‌شوند و حجم زيادی گاز (و نيز نور و صدای زياد) توليد می‌کنند. این آزاد‌شدن گاز به نوبهٔ خود میتواند باعث پرتاب شدن قطعات و اشیاء اطراف و تبدیل شدن آنها به ترکش شود.

مواد منفجره شیمیایی از دو جز اکسید کننده و سوخت تشکیل شده‌اند. هر مادهٔ سوختی، در حرارت مناسب و در مجاورت اکسیژن آتش میگیرد و شروع به سوختن می‌کند. اما به دلیل اینکه در هوا، اکسیژن به صورت خالص وجود ندارد، سوختن این مواد به تدریج صورت میگیرد. در مواد منفجره، در کنار سوخت، ماده اکسید کننده اضافه می‌شود. ماده اکسید کننده، مثل پرمنگنات پتاسیم، در هنگام واکنش مقدار زیادی اکسیژن آزاد می‌کند و این اکسیژن با سوخت ترکیب شده و باعث واکنش ناگهانی کل سوخت می‌شود و انفجار به وجود می‌آید، بدین دلیل مواد منفجره برای واکنش نیازی به هوا ندارند و اکسیژن مورد نیاز خود را از درون خود تأمین می‌کنند.

دو نوع ماده منفجره شيميايي وجود دارد : High Explosive يا مواد درجه بالا و Low Explosive يا مواد درجه پائين. مواد درجه بالا در صورت انفجار با سرعت زيادي تبديل به گاز ميشوند و شدت انفجار آنها بسيار زياد است. اما برعکس, مواد درجه پائين نسبتاً کند واکنش ميدهند. مثالهاي خوب ماده درجه بالا C-4 و ماده درجه پائين باروت است. مواد منفجره همچنين از نظر ميزان حساسيت با يکديگر تفاوت دارند. بعضي از اين مواد بقدري حساسند که حتي نشستن يک پشه روي آنها باعث انفجارشان ميشوند و در عوض بعضي از آنها تا 3000 درجه دما را تحمل ميکنند و منفجر نميشوند. مواد منفجره حساس را با احتياط زياد و در مقادير بسيار کم جابجا ميکنند و به همين دليل از آنها براي درست کردن چاشني استفاده ميکنند. چاشني (Detonator) وسيله اي است که به وسيله حرارت, ضربه يا شوکهاي الکتريکي منفجر ميشود و به نوبه خود باعث انفجار منفجره با حساسيت کمتر ميشود.

يک بمب به صورت کلاسيک از اجزاي زير تشکيل ميشود : چاشني, ماده انفجاري ثانويه و پوشش. چاشني به وسيله مکانيسم دلخواه از قبيل فتيله, تايمر الکتريکي يا ساعتي منفجر ميشود و خود باعث انفجار ماده اصلي ميشود. اگر ماده منفجره بدون پوشش استفاده شود, شدت انفجار و تخريب آن زياد نخواهد بود و محوطه کوچکي را تخريب ميکند, به همين دليل بمبها را بايد درون پوششهاي فلزي مثل لوله هاي فلزي با قطرهاي مختلف قرار داد. ماده منفجره مقدار زيادي گاز آزاد ميکند و چون اين گاز راه فراري ندارد موجب تکه تکه شدن پوشش فلزي ميشود و قطعات ترکش با سرعت بالايي به اطراف پرتاب ميشوند و آسيب زيادي به اطراف ميزنند.

کاربردهای سودمند مواد منفجره: مواد منفجره برای راه سازی،تونل سازی،استخراج معادن،سد سازی مصارف نظامی دفاعی، برگزاری جشنها(آتش بازی) و غیره.. کاربرد های خطرناک و جبران ناپذیر مواد منفجره: انجام اعمال تروریستی و ایجاد وحشت و ناامنی در جامعه

منبع: دانشنامه اينتر نتي ويكي پديا وaftab.ir

تاريخ سه شنبه 1387/12/06سـاعت 17:44 نويسنده حدیث| |

miss-A